Minden szerdán, a Tabánban feltűnik egy nagyobb tömeg, akik labdákat dobálnak össze vissza, botokat pörgetnek fel-alá, teniszlabdákat forgatnak maguk körül. S mikor az éj leszáll, egyszer csak azon vesszük észre magunkat, hogy már a tűzzel játszik ez a bizonyos társaság. Fel merül a kérdés, hogy kik ők?

Sokan találkoztak már tűzzsonglőrökkel. Olyan társulatok tagjai ők, kik fesztiválokon, kulturális rendezvényeken, vagy éppen csak a városban bárhol összeverődve játszanak.
Például láthattuk őket az RTL Klub Való Világ című valóságshow-jában, a Budapest Parádékon, vagy még mindig az évről-évre megrendezett Sziget fesztiválokon.
Manapság egyre több hasonló rendezvényre hivatalosak Magyarország különböző tűzzsonglőr társulatai, de még így sem ismerik őket eléggé.

„Cél, hogy ebből tudjunk a későbbiekben is megélni, de ez most még igen nehéz” - nyilatkozta Varga Gergely, a Tűzzsonglőr Társulat vezetője. Gergő a zsonglőrködés mellett programozónak tanul, s nap, mint nap egy irodában dolgozik, adatokat tölt fel a gépre.

A legtöbbjük úgy gondolja, hogy ezen a területen szeretnének egész életükben dolgozni.
„Egy szabadabb, kötetlenebb életforma ez a világ, ahol a barátaimmal dolgozhatok, működhetek együtt, új dolgot átadva a közönségünknek. Az nem élet, hogy az ember egésznap egy irodában ül a gép előtt” – mesélte Gergő

Különböző játékok vannak, amikkel a zsonglőrködni tudunk. Ilyen például az ördögbot, vagy a meteor. Az ördögbot 3 részből áll. A főbot, aminek a végén gumis bojt van, és a két mellékbot, amik körbe vannak tekerve gumival. A lényege, hogy a két mellékbottal „terelgetjük” a főbotot úgy, hogy az ne essen le a földre. A meteort két teniszlabda alkotja, s az abból kilógó zsinór. Ezeket a zsinórokat megragadva pörgetjük magunk körül. Itt a legfontosabb, hogy ne találjuk el magunkat a labdákkal. Az egyensúllyal hadakozva tanuljuk meg a különféle trükköket. Ha biztosak vagyunk a dolgunkban, utána gyújtjuk meg a zsonglőr játékokat, és már mehet is a tűzzsonglőrködés.
E közben az ember egy olyan állapotba kerül, amikor teljes mértékben ki tud kapcsolni. Ekkor nem is tudja már, hogy melyik trükköt csinálja, és azt éppen hogyan: egyszerűen jól érzi magát, élvezi, amit csinál.

A zsonglőrködés már az ősi Kínában, Egyiptomban jelen volt. Például a legöregebb ördögbot Egyiptomból került elő. A karbonleletek alapján egy idős a piramisokkal. Mára a pálcákból csak faszén maradt, de a főbot végén lévő vulkanikus kőből csiszolt nehezékek sértetlenül maradtak meg.
Ha goa partiról hallunk, rögtön összekapcsoljuk a zsonglőrködéssel. Ez igaz is: az úgynevezett goa zene egy olyan ritmusra épül, amelyre az ember játék közben a legjobban el tudja engedni magát, ki tud kapcsolódni. A zene és a játék együtt egy nagyfokú extázis érzéshez vezet. Az a képzet, hogy a goa partikon az emberek többsége a kábítószerhez nyúl nagyon téves. Maga tánc, a zene, a játék juttat el ebbe az állapotba, nem kellenek hozzá szerek. Kivételek persze mindenhol vannak.
Ezen kívül a külföldi fesztiválok, régi cirkuszi mutatványozások szintén színterei voltak a zsonglőrködés megismerésének. Innen jutott el Magyarországra is, ahol átvették az úgynevezett utcazsonglőrök. Ők alkották meg zsonglőr társulatokat.

A társulatok előadásokat állítanak össze. Kitalálják a koreográfiát, amivel le tudják kötni a közönségüket akár 30-40 percen át. Ám itt tűzzsonglőrözés már nem egy cirkuszi mutatványhoz hasonló fellépésről szól. Nem csak az a lényeg, hogy minél merészebb trükköket mutassanak be. Egy történet megvalósítására törekszenek, aminek van egy olyan mély mondani valója, ami elgondolkoztatja, felkelti a közönség figyelmét. A szereplők a tűzzsonglőrök, akik a történethez épp oda illő trükköt mutatják be. Fontos a látvány, de nem azon van a hangsúly. Így a társulatok munkáját már inkább egy művészi előadáshoz, színházi fellépéshez lehet hasonlítani.

Egy társulat alakulásánál a tagok már több éve játszanak valamely zsonglőr játékkal, akár a tüzes változatát is kipróbálták. Mégis, jó egy év szükséges hozzá, hogy a csapat egy látványos előadást mutasson be. S egy történetet megvalósítása legalább három-négy év. Ennyi idő elteltével érnek profi társulattá.
Egy színpadi fellépés során szükséges a megfelelő felkészültség is. Rengeteg gyakorlás, és odafigyelés eredménye azok az előadások ahol az országban számos helyen láthatunk.

Elengedhetetlenek továbbá bizonyos óv intézkedések, hogy a baleseteket minél jobban elkerüljék, és kiküszöböljék azt. A tűz az nem játék, sokszor igen veszélyes is lehet. Ezért tűzzsonglőr társulat tagjainak részt kell venniük tűzvédelmi oktatáson, tűzvédelmi engedélyüknek kell lennie, ismerniük kell a pirotechnikát. Például Góra Krisztiánnak, a Tűzmadarak Társulat vezetőjének másodfokozatú pirotechnikai vizsgája van.
Egy előadás során gondolniuk kell az esetleges balesetekre. Itt lehet gondolni a poroltóra, vízre, vizes rongyra. Beltéri előadásokon fontosak a tűzoltó felszerelések, füstmentesen égő tüzelő anyagok.

Gergő a tűzfújást igen veszélyesnek tartja. A tűzfújás az, mikor a zsonglőrös bizonyos anyagot vesz a szájába (lehet ez hígító, petróleum, lámpaolaj, benzin, és más alkohol), s azt gyújtják meg, miközben kifújják.
„ A tűzfújás a legveszélyesebb tűzzsonglőr elem. 2 éve Balaton északi partján egy motoros rendezvényen voltunk, mikor az egyik társunknak begyulladt a tüdeje. Szerencsére nagyobb baj nem történt, de még két-három hónap után is emlegette, hogy fáj neki” – mondta Gergő, mikor a tűzzsonglőrködés veszélyeiről kérdeztük őt.
Mikor az éghetőanyag bevesszük a szánkba, az felszívódik, s bekerül a szervettünkbe. Légzés során a tüdőbe kerül, közben roncsolja a fogakat.
„Több, mint két éve abbahagytam a tűzfújást, helyette likopódiumot használok”- tette hozzá.
A likopódium egy olyan por, amelyet a tűzre dobva egy nagy tűzgömböt hoz létre, és kápráztatja el a nézőt. Ha összehasonlítunk egy nagy tűzgömböt, vagy a zsonglőr szájából ömlő tüzet, ugyanazzal az ámulattal figyeljük. Véleménye szerint fel lehetne váltani a tűzfújást ezzel az anyaggal.

Hogyan is mikor lehet elsajátítani a tűzzsonglőrködést?
„Minden évben a csoportnak van egy-egy hetes tábora, tréninge, ahol újra elmondják a tudnivalókat a zsonglőrködéssel kapcsolatban, tűzvédelmi oktatásban vesznek részt, az eszközöket elsajátítják. Az érdeklődök is nyugodtan elmehetnek erre a táborba, és megismerhetik a tűzzsonglőrködést” nyilatkozta a Tűzmadarak csapata.
A miskolci Zafire Társulat arról mesélt nekünk, hogy a társulat tagjai hetente kétszer, szerdán, és szombaton összegyűlnek a Városházánál, és megismertetik az érdeklődőkkel a játékokat. Először megmutatják, hogy hogyan és milyen módon tudják el készíteni az adott eszközt, majd az alap trükköket mutatják meg nekik, és mikor úgy gondolják, hogy eléggé biztosak a játékban, megismertetik velük a tűzzsonglőrködést, előtte persze tájékoztatják őket a veszélyekről, s hogy mire kell odafigyelni.
Érdekes viszont, hogy a Városháza dolgozói mégsem találkoznak velük. „Szerdán dolgozunk legtovább, fél hatig, pénteken csak fél tizenkettőig, tehát nincsenek a látókörünkben, nem szoktuk látni őket” – mondták a Városházban dolgozók
A fiúk ezek szerint jó időpontot választottak a gyakorlásra.

A társulatok rengeteg neves rendezvényen, híres fesztiválokon vesznek részt.
Kerényi Miklós Gábor, színdirektor, rendező például felfigyelt a Tűzmadarak Társulatra, s bevonta őket a Rómeó és Júlia Musicalbe, több mint háromszázszor léptek már fel a darabban.
„Az egyik báljelenetbe vonulnak be a tűzzsonglőrök, s mutatványoznak, körülbelül két-három perc erejéig”- nyilatkozta Ferenci Orsolya, sajtóreferens.

Góra Krisztián a RTL Klub Csillagszületik műsorában is lehetőséget kapott, hogy megmutassa tehetségét.
Fellépése után Keleti Andrea így nyilatkozott: „Az első gondolatom az volt, hogy vajon van-e tűzoltó a stúdió környékén, aztán egész gyorsan elterelődtek a gondolataim, mert engem egészen lenyűgözött, ahogy te azzal a lángoló bottal bántál. Én nekem van egy 8 éves ritmikus, sportgimnasztikás múltam, és tudom, hogy mennyi-mennyi munka van azon, hogy egy labda vagy egy karika az egyik karról a másikra úgy guruljon át, hogy itt ne legyen meg a rizikófaktor, ahol elvész. És te ezt olyan biztonsággal kezelted, hogy innentől kezdve tűzoltó eszembe sem jutott. Meg sem fordult a fejemben, hogy azonnal leeshet. Úgy látszott, hogy neked ez égőbot a tartozékod, hozzád van nőve. Nekem nagyon tetszett, az egész produkció lenyűgöző volt!”
A válogatókon túljutva az elődöntőn nem jutott tovább, de ekkor váratlan fordulat történt: az egyik csoport kénytelen volt visszalépni.
Így a szervezők három fellépőnek lehetőséget adtak a középdöntőbe jutásra, köztük Góra Krisztiánnak is. Sajnos a három jelölt közül nem ő került tovább.

A társulatoknak sok felkérésük van, lehetőségük arra, hogy megismerje őket az ország. Szinte minden héten vannak fellépéseik. Életcél mindegyik csapatnál, hogy a későbbiekben is ezzel foglalkozzanak, s meg tudjanak belőle élni, de még mindig nem termel annyi profitot egy ilyen társulat, hogy megalapozza a jövőjüket. A tagok nagy része főiskolán, egyetemen tanulnak tovább, ezzel biztosítva, hogy ha nem tud a társulat tovább működni, el tudjanak máshol is helyezkedni.
Bizonytalan még az a dolog is, hogy a jövőben lesz-e ennyi megrendelőjük, mint most. De egy dologban biztosak lehetünk: a társulatok mindent beleadnak, hogy minél többet, s tovább halljunk róluk.

Elindult egy folyamat, ahol a hobbi már egy életcél is egyben, s cél, hogy az is tudjon maradni.




Katonka Nóri

2008. május 5