Véletlen kép

No images

Erasmus+

A Social Educircation projekt és az oktatói szakképzési programunk (Luxemburg, Berlin, Kassel) az Erasmus+ program keretében valósulnak meg.
Banner
Köszöntjük a támogatást!

Norvég Alap

Szociális cirkuszi munkánkat a Norvég Alap támogatja
Banner
Köszönjük a támogatást!
Köszönjük az NKA támogatását, melyet a hazai szociális cirkuszi módszertani munka fejlesztéséhez használtunk fel!
Banner
Pesterzsébeti cirkuszcsoportunkat a MOL Gyermekgyógyító Program támogatja
Banner
MOL Nyrt. és az Új Európa Alapítvány
„How to establish social circus” Alicante 2012 Print E-mail
Saturday, 20 October 2012 07:44

A projektről készült videó itt található. Érdemes megtekinteni:

{iframe width="490" height="390" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" }http://player.vimeo.com/video/49751173?color=c9ff23{/iframe}


A kiutazás célja egyrészt a szociális cirkusz megismerése és alkalmazása, hogy hogyan foglalkoztassunk gyerekeket és adjunk a kezükbe lehetőséget a cirkuszon keresztül. Másrészt, hogy megismerjük a Juan XXIII-as körzetet Alicantéban, ahová a helyi egyesületek ilyen jellegű cirkusz iskolát szeretnének szervezni.



Juan XXIII

Alicante észak-keleti területén fekszik a külvárosban a XXIII. kerület, Alicante területének mindössze 1%-át teszi ki, miközben itt él a lakosság 11.5%-a. Főként bevándorlók (45%), és nem őshonos alicantei lakosok. Nagyon sok a gyerek, akiknél ez az arány még hangsúlyosabb.
50-60-as években még nagyon sok volt az atrocitás a rendőrség és a kerület közt, de a helyzet mára lenyugodott.
A város szociális segélyeinek 25%-a erre a területre kerül. Nagyon magas a munkanélküliség, és az oktatási színvonal nagyon gyenge, ami csak tovább növeli ezt. A bűnözési ráta itt a legmagasabb a városban. A problémát tetézi az is, hogy a körzetben kevés a munkáltató és nagyon kevés bolt. Valamint a meglévők száma folyamatosan fogy.

A Community Intervention Team, Anselmo Pérez vezetésével megpróbálnak segíteni a helyzeten. Ez egy intergrációs csoport ami támogatja az egyesületeket, egyrészt pénzzel másrészt felszereléssel.
Olyan egyesületeket akik lehetőséget adnak a 6-18 év közti fiataloknak, hogy el tudják magukat foglalni, vagy szakmát tudjanak tanulni.


Szociális cirkusz gyerekekkel

A gyerekeknek meg kell mutatni az őket körülvevő környezetet és teret, hogy jobban megbízzanak a körülöttük folyó dolgokkal, és könnyebben tudjanak alkalmazkodni ahhoz.

Eleinte nehéz lehet velük, ezért érdemes kivinni őket a megszokott környezetükből, például a szobából udvarra. A helyzetváltozatás miatt könnyebb lehet megtanítani nekik az alkalmazkodást, mert ez csak egy kis lépcsőfok az úton.

Le kell küzdeniük a félelmet, és a bizalmatlanságot, mert eleinte a játékok során nem biztos, hogy kényelmesen érzik magukat, ha meg kell fogniuk egymás kezét. A következő napokon már természetesebben fognak egymáshoz hozzáállni.

A bemutatkozás nagyon fontos. A gyerekek hallják a saját hangjukat, és meg kell szólalniuk mások előtt. Ez önbizalmat ad nekik a későbbiek során. További segítség ha játékossá tesszük a bemutatkozást. Megkérjük őket, hogy a nevük elmondása után csináljanak egy gesztust, vagy mozdulatot, majd a többiek a gesztus elismétlése mellett köszönnek neki. Ezzel közelebb kerülnek egymáshoz, és jobban megismerik egymást a gesztuson keresztül.
Ez egyaránt működik ismeretlen és ismerős gyerekek közt is, mivel nincs köztük igazi közösség, és sokszor csak felületesen ismerik egymást.
Értelmi fogyatékos gyerekek esetében is működhetnek a fentiek, de érdeklődni kell előtte, hogy mire képesek.

Más esetben is érdemes érdeklődni a gyerekek iránt, hogy van e valami problémája, milyen a családi háttere, stb, viszont ezeket az információkat nem szabad közvetlenül felhasználni.

A játékok nagyon jó eszközök, hogy bemelegedjenek a gyerekek, és ráhangolódjanak a közös munkára. Önbizalmat és biztonságot ad nekik. Fontos elmondani a játéknak a szabályait, hogy tudják mire számítsanak. Fő szempont, hogy észrevegyük mikor kezdhetjük el és mikor fejezhetjük be a játékot. Kezdésnél figyeljük a gyerekek felkészültségét, amikor úgy látjuk, hogy a gyerekek már készen állnak és figyelmük a maximumon van akkor kezdeményezhetjük a játékot. Zárni a foglalkozást akkor érdemes, mikor még élvezik a játékot, mert akkor jó kedvvel állnak elébe a következő játéknak vagy feladatnak.


A szociális cirkusz célja

A szociális cirkusz első sorban szociálisan hátrányos helyzetben lévő emberek, gyerekek számára nyújt lehetőséget, hogy a cirkuszon és játékokon keresztül tanuljanak és ezáltal lehetőségük nyíljon arra, hogy változtatni tudjanak a szociális helyzetükön.

Ez egyfajta beavatkozás a szociális állóvízbe, hogy kiemeljük onnan az egyéneket, és találjunk megoldást a problémáikra. Integrációs és oktatási eszköz is, vagyis segít beilleszkedni a társadalomba, és esélyt ad számukra, hogy változzanak. Nem közvetlenül változtatja meg a szociális helyzetüket, hanem az átélt helyzetek, szituációk felhasznált tudást, tapasztalatot tudják később hasznosítani a való életben. Emellett teret ad számukra, hogy megismerjék önmagukat, és kifejező eszközként tudják használni a tanultakat.

A szociális cirkusz egy dinamikus koncepció és folyamatosan változik az adott helyzettől és emberektől függően.

Ezek mellett nagyon fontos az egyesületek és az önkormányzatok közti kapcsolat ill. a jó munkaviszony kialakítása, megtartása. Hiszen a szervezetek kooperációjával könnyíthető mind a saját mind a más szervezetek munkája.

 

Convention 2016

14. Magyar Zsonglőrtalálkozó
Banner
Idén Törökbálinton! Látszólag óvatosan közelítünk a fővároshoz, de azért annyira távol maradunk, hogy elhatárolódjunk a nagyváros zajától.

Zsonglőr térkép

Banner

Ki van itt?

We have 9 guests online

Facebook